poniedziałek, 16 stycznia 2012

Nieprawidłowy regulamin konkursu na Facebooku na przykładzie konkursu „Kurs dla Aplikantów przygotowujących się do egzaminu końcowego 2012"



Na Facebooku pojawił się nowy konkurs promujący fanpage o nazwie Kurs dla Aplikantów przygotowujących się do egzaminu końcowego 2012". W konkursie można wygrać min. cenne dla każdego studenta i aplikanta zestawy książek.

Po wejściu na stronę z aplikacją konkursową od razu rzuca się w oczy nieelegancko przygotowana makieta aplikacji. Strona jest bardzo uboga graficznie, zastosowane czcionki to domyślne Times New Roman - nie włożono nawet minimalnego wysiłku by zastosować jakiś styl.

Tak nieprofesjonalne podejście zachęca, aby bliżej przyjrzeć się całemu zjawisku.



Jak przystąpić do konkursu? W miejscu zawierającym informacje o tym jak przystąpić do konkursu widnieje zapis:

"Co musisz zrobić aby wziąć udział w konkursie? To proste: - Zapoznaj się z Regulaminem konkursu"
Nie ma wyraźnie zaznaczonego wymogu zaakceptowania regulaminu, ani oddzielnego checkboxa "Akceptuję regulamin", który zazwyczaj jest umieszczany w aplikacjach i pozwala jakoś zmaterializować czynność akceptowania regulaminu.







Ok. Powiedzmy, że przyłączając się do konkursu po prostu poprzez samo skorzystanie z aplikacji zaakceptowaliśmy regulamin i chcemy wygrać nagrodę. I tu przechodzimy do sedna. Nagrody zdobędą osoby, które są najwyżej w rankingu, posiadając największą ilość znajomych, którzy polubili fanpage Organizatora. Korzystając z przycisku [Zaproś znajomych] możemy zaprosić więcej znajomych do aplikacji by zwiększyć swoje szanse.

I nie ma w tym nic dziwnego; bardzo dużo konkursów opiera się na  mechaniźmie zapraszania znajomych. Tyle, że w tym przypadku Organizator nie zlicza zaakceptowanych zaproszeń do aplikacji, tylko zlicza znajomych, uczestnika, którzy faktycznie polubili fanpage Organizatora. Dodatkowo aplikacja zlicza znajomych, którzy polubili fanpage Organizatora niezależnie od tego, czy byli zaproszeni do aplikacji. Wystarczy raz wejść do aplikacji konkursowej i nasza pozycja w rankingu idzie w górę niezależnie od tego, czy znajomi polubili fanpage korzystając z naszego zaproszenia, sami z siebie, czy odpowiadając na zaproszenie innego wspólnego znajomego biorącego udział w konkursie (sic!).






Takie działanie aplikacji ma wpływ nie tylko na sprawiedliwość samego mechanizmu aplikacji. Jest ono niezgodne z regulaminem Facebooka, w skład którego wchodzą Promotions Guidelines:
“3. You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism. For example, the act of liking a Page or checking in to a Place cannot automatically register or enter a promotion participant.”

Nasz znajomy polubiając fanpage Organizatora jest automatycznie rejestrowany i zliczany przez mechanizm aplikacji. Jest to więc ewidentne złamanie powyższej wytycznej.


Nawet zakładając, że aplikacja konkursowa nie zliczałaby automatycznie wszystkich znajomych, którzy polubili fanpage organizatora, a jedynie tych, którzy odpowiedzieli na zaproszenie do aplikacji, to mechanizm konkursu naruszałby Promotions Guidelines. Jeśli wczytamy się w wytyczne, to łatwo możemy zauważyć ogólną zasadę niewykorzystywania natywnych cech lub funkcji Facebooka (“features or functionality”). Zliczanie naszych znajomych, którzy polubili dany fanpage jest wykorzystywaniem natywnych funkcji Facebooka. To zaawansowana forma “konkursu na lajki”, który jest najpopularniejszą formą niedozwolonych konkursów.

Dodatkowej pikanterii dodaje fakt, że konkurs wydaje się zależeć od przypadku. Nie mamy wpływu na to ilu naszych znajomych zechcą sami z siebie polubić fanpage, a aplikacja konkursowa zlicza wszystkich znajomych, którzy to zrobili.




Sam regulamin konkursu pozostawia wiele do życzenia. Choćby sama jego forma: nie jest zwyczajowo podzielony na punkty i podpunkty.

W dziale “Cel przedmiot i przebieg konkursu” widnieje zapis, który wprost łamie Promotions Guidelines:
“Konkurs polega na tym, aby zgromadzić wśród swoich znajomych przypisanych do konta w serwisie facebook.com jak najwięcej osób będących fanami strony Kursu dla Aplikantów przygotowujących się do egzaminu końcowego 2012” na Facebooku, np. poprzez zaproszenie ich do aplikacji konkursowej”

Po pierwsze wyraźnie informuje o wykorzystaniu natywnych funkcji Facebooka poprzez gromadzenie jak największej ilości znajomych będącymi fanami strony.
Po drugie wymóg zaproszenia do aplikacji wymieniony jest tylko jako przykład zwiększenia swoich szans. Czyli nie trzeba nawet zapraszać do aplikacji. Wystarczy, że z jakiegokolwiek innego powodu znajomy kliknie lajki i już cel konkursu jest realizowany, a nasza pozycja wspina się w rankingu.







Ciekawostką z regulaminu jest też to, że “Konkurs nie jest ograniczony terytorialnie”. Może to zrodzić wiele problemów w zakresie stosowania prawa właściwego.







Kolejne potwierdzenie niezgodności regulaminu konkursu z Promotions Guidelines można odnaleźć w dziale “Zwycięzca Konkursu” :
<<Zwycięzcą konkursu i laureatem I miejsca zostanie Uczestnik, który w dniu zakończenie konkursu będzie posiadał wśród swoich znajomych na portalu Facebook największą liczbę fanów strony „Kursu dla Aplikantów przygotowujących się do egzaminu końcowego 2012” na Facebooku”>>





Dalej regulamin zawiera błędy językowe, jak np.: “nie najpóźniej niż w ciągu 3 dni”.




Regulamin może też zawierać klauzule abuzywne, czyli niedozwolone na gruncie prawa konsumenckiego. Regulamin konkursu jest umową pomiędzy Organizatorem (przedsiębiorcą), a Uczestnikiem (konsumentem), na mocy której Organizator składa przyżeczenie publiczne obiecując nagrodę, a Uczestnik zgadza się na warunki spełnienia czynności, które dadzą mu prawo do nagrody.

“Po wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego uczestnikowi przysługuje prawo do dochodzenia nieuwzględnionych roszczeń w sądzie właściwym ze względu na siedzibę Organizatora konkursu“
Cytując Wikipedię: “W stosunkach prawnych konsumenckich narzucenie przez przedsiębiorcę sądu właściwego dla jego siedziby stanowi tzw. klauzulę abuzywną
Na stronach UOKIKu można znaleźć wiele przykładów podobnych klauzul niedozwolonych, ze względu na wybór siedziby sądu niekorzystnej dla konsumenta: przyklad 1, przykład 2, przykład 3

“Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany treści regulaminu. W przypadku wprowadzenia zmiany Organizator zobowiązuje sie do poinformowania o tym Uczestników konkursu za  pośrednictwem serwisu www.facebook.com.”
Zmiana regulaminu konkursu w trakcie jego trwania też może być uznana za klauzulę abuzywną: link



Tak niedbale przygotowany regulamin konkursu może zrodzić wiele niepożądanych konsekwencji dla Organizatora. Naraża się on na możliwość zamknięcia aplikacji konkursowej lub fanpage przez Facebooka z powodu naruszenia Promotions Guidelines, co może doprowadzić do sytuacji znacznie utrudniającej spełnienie świadczenia przyżeczonego. Wreszcie, Organizator naraża się na straty wizerunkowe, co może wywołać efekt przeciwny do tego, jaki chce osiągnąć organizując konkurs.




Linki:
Fanpage konkursu
Aplikacja konkursowa
Regulamin konkursu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Napisz coś, skomentuj..